Wartburg

Sortuj:

Wartburg

Niemiecka Republika Demokratyczna była krajem komunistycznym, który powstał z części Niemiec po zakończeniu II wojny światowej. Niemiecka motoryzacja przetrwała jednak tak ważne, dziejowe przemiany i historyczne burze. NRD posiadała jedną z najlepiej rozwiniętych w Bloku Wschodnim branżę motoryzacyjną, zaś wiele modeli które powstały tam w tamtym czasie do dziś cieszą się sporym uznaniem – jest to rzecz dość wyjątkowa jak na kraj komunistyczny.Jednym z najbardziej znanych modeli z tamtego kraju jest Wartburg. Samochód ten bez wątpienia wywarł wielki wpływ na motoryzację w innych państwach komunistycznych. Wartburg – powstanie i historia modelu Wartburg był samochodem produkowanym w fabryce w niemieckim mieście Eisenach. Już pod koniec XIX wieku powstały tutaj wielkie zakłady produkcyjne, które z czasem stały się główną fabryką giganta motoryzacyjnego, BMW. Po wojnie i podzieleniu Niemiec na dwa różne kraje firma BMW prowadziła swoją działalność w Niemczech Zachodnich, ale jej główna fabryka znalazła się na terytorium NRD. Zakłady szybko zostały znacjonalizowane i przejęte przez nową władzę, która postanowiła wykorzystać je do własnej produkcji. Od roku 1952 produkowano tam różne modele samochodów. Wartburg został pierwszy raz zaprezentowany na targach w Lipsku w 1956 roku. Stanowił on bezpośrednią kontynuację modelu IFA F9, który jednak szybko został uznany za zbyt przestarzałą konstrukcję. W Wartburgu zastosowano szereg zmian – zamontowano w nim silnik dwusuwowy i nieco wydłużono nadwozie. Wartburg odniósł spory sukces nie tylko w Bloku Wschodnim. Eksportowano go również do krajów Europy Zachodniej, a nawet do Ameryki. W 1966 roku do produkcji trafił następny model z tej serii, Wartburg 353. Samochód był dostępny w wielu różnych wersji, od sedana i kombi aż po modele terenowe, tworzone na potrzeby wojska. Zastosowano tu ten sam silnik co w poprzednim modelu, ale wprowadzono szereg zmian w nadwoziu i mechanice samochodu. Ostatnia wersja Wartburga to model 1.3. Zaprojektowano go we współpracy z koncernem Volkswagen i wdrożono do produkcji w roku 1988 – trwała ona do roku 1991. Samochód był dostępny jako sedan, kombi oraz w wersji dostawczej, choć ta ostatnia była stosunkowo rzadko spotykana. Produkcję przerwały kolejne zmiany dziejowe, czyli upadek komunizmu i Zjednoczenie Niemiec. Fabryka została ostatecznie przejęta przez koncern General Motors, który nie kontynuował produkcji Wartburga. Wartburg – kicz czy klasyka motoryzacji? Dziś patrząc na stare modele Wartburga z pewnością spoglądamy na nie z pewnym pobłażaniem. Nie można jednak zapominać, że samochód ten był, jak na standardy panujące wówczas w krajach komunistycznych, całkiem dobry i spełniał oczekiwania ówczesnych klientów. Bez wątpienia jest to jeden z najciekawszych modeli, jakie kiedykolwiek powstały w Bloku Wschodnim.

Więcej
1 – 1 z 1 Pojazdów Marki Wartburg

Bądź na bieżąco!

Oglądasz ogłoszenia autoryzowanych dealerów i-BEST

  • Sprawdzona historia
    przebiegu
  • Możliwość zostawienia
    auta w rozliczeniu
  • Gwarancja
    jakości i-Best